Tekniska lösningar

Den kupade handen

Förvaringens historia

Åk3
CENTRALT INNEHÅLL:
  • Några vanliga tekniska lösningar där människan härmat naturen, till exempel den kupade handen som förebild för förvaringskärl. 
  • Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och ge förslag på hur de kan förbättras. 
  • Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov. 
  • Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid

Lektions-upplägg

1.
Film: Mitt liv som grej
      ca. 10 min

 2.  
Genomgång av teknisk lösning 
      Mind-map på tavlan och var sin egen på papper
      Alla skriver i ett Teknisk -lösnings-kort
      Utdelning av uppgift
      15 min

3.
Enskilt arbete med konstruktionen/designen.
      45 min

4.   
Städning 
10 min

Vecka 1

Den kupade handen

Hur förvarade vi mat innan vi hade förvaringskärl?
Introduktion till arbetsområdet.
Rita saker som människa behöver förvara.
Klippa ut och klistra på i handen.
Fylla i kort ang. vad de hade i händerna.



Vecka 2

Lerkrukor




Jobba med lera - ringmetoden


Jobba med lera - tummad skål





Vecka 3

Flätade korgar







Vecka 4

Pengapung











http://craftyourhappiness.com/2015/09/16/make-a-no-sew-drawstring-pouch/





Vecka 5

Trälådan


MINILÅDAN





Vecka 6

Papperspåsen + design
















Vecka 7

Konservburken


Extrauppgift

Vad kan man göra mer av en konservburk?

http://skonahem.com/vardagsrum/11-smarta-och-snygga-satt-att-ateranvanda-konservburkar/








Vecka 8

Flyttlådan


"Jag har mätt på riktiga stora flyttlådor och räknat om måtten till skala 1:10, som mitt hus är. De är utskrivna på papper som är lite tjockare än vanligt kopieringspapper, dock inte riktig kartong eftersom den inte gick in i skrivaren. Jag har skannat in ritningen som är gjord på vanligt A4-papper, så jag hoppas att den går att skriva ut i den storleken. Annars får ni väl prova er fram."

http://sjuttioprocentgarn.blogspot.se/2009/09/flyttlada-skala-110.html




Vecka 9

Tetra-pak








Vecka 10

Framtidens förvaring


?














Om Mitt liv som grej


Fanny rensar bland sina småprylar, men en liten grej behöver inte vara någon småsak! Kungar och presidenter må ha sina givna platser i historieböckerna, men alla små vardagsprylar i våra hem kan förmodligen lära oss mycket mer om oss själva, våra behov och vår historia. Här får vi förklaringen till varför vi har vardagliga ting som exempelvis glasögon, plåster, sax och tandborste. När behövdes grejen för första gången i historien? Hur blev den till? Vad skulle hända om den inte fanns?

https://urskola.se/Produkter/162189-Mitt-liv-som-grej-Glasogonen

(Ca 10 min)
Avsnitten tar upp följande tio grejer: 
1. Glasögonen 
2. Plåstret 
3. Saxen 
4. Tandborsten 
5. Säkerhetsnålen 
6. Bollen 
7. Nagellacket 
8. Gaffeln 
9. Suddgummit 
10. Visselpipan

Lärarhandledning:
http://www.ur.se/mb/pdf/handledningar/101660_Mitt_liv_som_grej.pdf
___________________________________________________________

















Kommentarer

Populära inlägg