Komponenter & tekniska system
Kursplan - Teknik
Tekniska lösningar har i alla tider varit betydelsefulla för
människan och för samhällens utveckling. Drivkrafterna bakom teknikutvecklingen
har ofta varit en strävan att lösa problem och uppfylla mänskliga behov. I vår
tid ställs allt högre krav på tekniskt kunnande i vardags- och arbetslivet och
många av dagens samhällsfrågor och politiska beslut rymmer inslag av teknik.
För att förstå teknikens roll för individen, samhället och miljön behöver den
teknik som omger oss göras synlig och begriplig.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna
utvecklar sitt tekniska kunnande och sin tekniska medvetenhet så att de kan
orientera sig och agera i en teknikintensiv värld. Undervisningen ska bidra
till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta sig an
tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att
utveckla kunskaper om tekniken i vardagen och förtrogenhet med ämnets specifika
uttrycksformer och begrepp. Undervisningen ska bidra till att eleverna
utvecklar kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med
hjälp av teknik. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla egna
tekniska idéer och lösningar.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla
förståelse för att teknisk verksamhet har betydelse för, och påverkar,
människan, samhället och miljön. Vidare ska undervisningen ge eleverna
förutsättningar att utveckla tilltro till sin förmåga att bedöma tekniska
lösningar och relatera dessa till frågor som rör estetik, etik, könsroller,
ekonomi och hållbar utveckling.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper
om teknikens historiska utveckling för att de på så sätt bättre ska förstå
dagens komplicerade tekniska företeelser och sammanhang och hur tekniken
påverkat och påverkar samhällsutvecklingen. Undervisningen ska även bidra till
elevernas förståelse för hur teknik utvecklas i samspel med andra vetenskaper
och konstarter.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna
sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·
identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån
ändamålsenlighet och funktion,
·
identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta
förslag till lösningar,
·
använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
·
värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle
och miljö, och
·
analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken
har förändrats över tid.
Utvalda delar ur det centrala innehållet för åk 4-6
Tekniska lösningar
·
Hur vanliga hållfasta och stabila
konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
·
Hur olika komponenter samverkar i
enkla tekniska system, till exempel i ficklampor.
·
Vanliga material, till exempel trä,
glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila
konstruktioner.
·
Ord och begrepp för att benämna och
samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av
tekniska lösningar
·
Teknikutvecklingsarbetets olika faser:
identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och
utprövning.
·
Egna konstruktioner med
tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och
elektriska kopplingar.
·
Dokumentation i form av skisser med
förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller
digitala modeller.
Teknik, människa, samhälle och miljö
·
Vanliga tekniska system i hemmet och
samhället, till exempel trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för
återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
·
Hur tekniska system i hemmet och
samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
·
Konsekvenser av teknikval, till
exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.
Bygg-uppdrag
I
grupper ska ni:
1.
Ta redan på fakta kring boendet, hur man levde då/nu och vad som
fanns/finns i huset/byggnaden.
2.
Göta en skiss/ritning och sedan bygga ett noggrant boende, inte större
än att det kan placeras på ett A4-papper.
3.
Dokumentera med ord och bild processen på unikum.
4.
Skriva en fin skylt till byggnaden som ska vara med på utställningen.
5.
Redovisa byggnaden ihop med fakta. Berätta sådant som är intressant för
oss andra att veta.

Grupp 1
Boende: Kåta, tält, koja
Material: Pinnar, gräs,
blad, skinn, rep (snöre)




Grupp 2
Boende: Forntidshus
Material: Pinnar, gräs,
blad, lera, sand, rep (snöre)



Grupp 3
Boende: Stenhus
Material: Stenar, lera,
sand, grenar, gräs,




Boende: Timmerhus
Material: Stockar (tjockare
pinnar), grenar, gräs,




Grupp 5
Boende: Tegelstenshus/medeltidshus
Material: Lera
(tegelstenar), murbruk, Stockar till tak (pinnar)
Info: Den medeltida tegelstenen var mycket större än dagens
tegelsten.
http://www.hallahus.se/dokument/murtegel.pdf



Grupp 6
Boende: Trästomme med träpanel
Material: Reglar, panel



Grupp 7
Boende: Funkishus (1930) med
putsad fasad
Material: Leca murblock
(frigolit?), murbruk, puts





Grupp 8
Boende: Höghus,
miljonprogrammet 1965-1975
Material: Kartong, plast
(glas) m.m.




Boende: Skyskrapa
Material: Kartong, plast
(glas), m.m.
Ni ska bygga en skyskrapa. Samtidigt som vår teknik utvecklas så
utvecklas också byggnadskonsten. För att kunna bygga en skyskrapa behövs
avancerad teknik, då det gäller att bygga en hiss, få upp vatten till högsta
våningen, brandsäkerhet osv. Inspiration: Kända skyskrapor.
En
skyskrapa är ett kontinuerligt beboeligt fristående höghus som är betydligt
högre än omgivande byggnader.
Ordet
syftar på att byggnaden tycks så hög att den "skrapar vid skyn".


Fakta
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
I vilken bok eller sida
på internet har ni hittat informationen?
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Ritning

Material
Vilket
material ska ni använda till ert bygge?
*
*
*
Godkänd
Dokumentation
Ni
ska dokumentera arbetet med ord och bild på unikum.
Då
svarar ni på frågorna:
1.
Vad har ni gjort idag?
2.
Hur gick det?
3.
Har ni stött på något problem?
4.
Vad ska ni göra nästa gång?
Under
arbetets gång ska ni lägga upp minst 4-5 inlägg var:

1.
Fota
ritningen och materialet ni tänker använda. Godkänd

2.
Fota bygget
och svara på frågorna. Godkänd

3.
Fota bygget
och svara på frågorna. Godkänd

4. Fota bygget
och svara på frågorna. Godkänd
5.
Fota
resultatet tillsammans med er skylt. Godkänd

Skylt
Skriv
en skylt där ni presenterar namn och kort fakta om er byggnad.
Skylten ska vara med på utställningen.

Kommentarer
Skicka en kommentar