Komponenter & tekniska system






















Kursplan - Teknik
Tekniska lösningar har i alla tider varit betydelsefulla för människan och för samhällens utveckling. Drivkrafterna bakom teknikutvecklingen har ofta varit en strävan att lösa problem och uppfylla mänskliga behov. I vår tid ställs allt högre krav på tekniskt kunnande i vardags- och arbetslivet och många av dagens samhällsfrågor och politiska beslut rymmer inslag av teknik. För att förstå teknikens roll för individen, samhället och miljön behöver den teknik som omger oss göras synlig och begriplig.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet teknik ska syfta till att eleverna utvecklar sitt tekniska kunnande och sin tekniska medvetenhet så att de kan orientera sig och agera i en teknikintensiv värld. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om tekniken i vardagen och förtrogenhet med ämnets specifika uttrycksformer och begrepp. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla egna tekniska idéer och lösningar.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla förståelse för att teknisk verksamhet har betydelse för, och påverkar, människan, samhället och miljön. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att utveckla tilltro till sin förmåga att bedöma tekniska lösningar och relatera dessa till frågor som rör estetik, etik, könsroller, ekonomi och hållbar utveckling.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om teknikens historiska utveckling för att de på så sätt bättre ska förstå dagens komplicerade tekniska företeelser och sammanhang och hur tekniken påverkat och påverkar samhällsutvecklingen. Undervisningen ska även bidra till elevernas förståelse för hur teknik utvecklas i samspel med andra vetenskaper och konstarter.
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·       identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
·       identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
·       använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
·       värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
·       analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.
Utvalda delar ur det centrala innehållet för åk 4-6
Tekniska lösningar
·       Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar.
·       Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system, till exempel i ficklampor.
·       Vanliga material, till exempel trä, glas och betong, och deras egenskaper samt användning i hållfasta och stabila konstruktioner.
·       Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
·       Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
·       Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar.
·       Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.
Teknik, människa, samhälle och miljö
·       Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel trafiksystem, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
·       Hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid och några orsaker till detta.
·       Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.



Bygg-uppdrag

I grupper ska ni:
1.   Ta redan på fakta kring boendet, hur man levde då/nu och vad som fanns/finns i huset/byggnaden.
2.   Göta en skiss/ritning och sedan bygga ett noggrant boende, inte större än att det kan placeras på ett A4-papper.
3.   Dokumentera med ord och bild processen på unikum.
4.   Skriva en fin skylt till byggnaden som ska vara med på utställningen.
5.   Redovisa byggnaden ihop med fakta. Berätta sådant som är intressant för oss andra att veta.

Grupp 1
Boende: Kåta, tält, koja
Material: Pinnar, gräs, blad, skinn, rep (snöre)

Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:sommarhy.jpg

Grupp 2
Boende: Forntidshus
Material: Pinnar, gräs, blad, lera, sand, rep (snöre)
Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:hus.jpgweb_artikel.jpgDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:7-Hus-tvåskeppigt-60002.jpg



Grupp 3
Boende: Stenhus
Material: Stenar, lera, sand, grenar, gräs,



Grupp 4
Boende: Timmerhus
Material: Stockar (tjockare pinnar), grenar, gräs,

Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:timmerhus7.jpgDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:timmersorter.jpgDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:Shema-soedineniya-v-v-chashu-i-vohlop-187x300.jpg

Grupp 5
Boende: Tegelstenshus/medeltidshus
Material: Lera (tegelstenar), murbruk, Stockar till tak (pinnar)

Info: Den medeltida tegelstenen var mycket större än dagens tegelsten.
http://www.hallahus.se/dokument/murtegel.pdf
Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:mura-valvbage-900x600-900x600.jpgDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:tegelsten.jpg

Grupp 6
Boende: Trästomme med träpanel
Material: Reglar, panel
Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:akerudden-1.jpgDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:attefallsstomme-premium-garage-25m2.jpg


Grupp 7
Boende: Funkishus (1930) med putsad fasad
Material: Leca murblock (frigolit?), murbruk, puts

Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:Screen-Shot-2014-10-11-at-7.57.19-PM.pngDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:9b58ffe8b594a23e14fb717959fc10658cfa25ba.jpg




Grupp 8
Boende: Höghus, miljonprogrammet 1965-1975
Material: Kartong, plast (glas) m.m.


Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:14-05-13-14-05-21-Fittja_2007a.jpgDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:hammerglass_miljonprogrammet.jpgDescription: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:SE_CFN_HSB_HSBR_K1bc.7_0002_1-780x437.jpg


Grupp 9
Boende: Skyskrapa
Material: Kartong, plast (glas), m.m.

Ni ska bygga en skyskrapa. Samtidigt som vår teknik utvecklas så utvecklas också byggnadskonsten. För att kunna bygga en skyskrapa behövs avancerad teknik, då det gäller att bygga en hiss, få upp vatten till högsta våningen, brandsäkerhet osv. Inspiration: Kända skyskrapor.

En skyskrapa är ett kontinuerligt beboeligt fristående höghus som är betydligt högre än omgivande byggnader.
Ordet syftar på att byggnaden tycks så hög att den "skrapar vid skyn".


Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:tellus-towers.jpg

Description: Macintosh HD:private:var:folders:hf:h04q8gzn5j94v6x8ny93tgd00000gn:T:TemporaryItems:top-skyscrapers-of-the-world-2013-hc3b6gsta-skyskrapor.png











Fakta

_________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________


I vilken bok eller sida på internet har ni hittat informationen?

_________________________________________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________


Ritning




Godkänd


Material
Vilket material ska ni använda till ert bygge?

*
*
*
Godkänd


Dokumentation
Ni ska dokumentera arbetet med ord och bild på unikum.

Då svarar ni på frågorna:
1.    Vad har ni gjort idag?
2.    Hur gick det?
3.    Har ni stött på något problem?
4.    Vad ska ni göra nästa gång?


Under arbetets gång ska ni lägga upp minst 4-5 inlägg var:
1.     Fota ritningen och materialet ni tänker använda.                     Godkänd
2.     Fota bygget och svara på frågorna.                                                  Godkänd
3.     Fota bygget och svara på frågorna.                                                  Godkänd
4.     Fota bygget och svara på frågorna.                                                  Godkänd
5.     Fota resultatet tillsammans med er skylt.                                                Godkänd



Skylt
Skriv en skylt där ni presenterar namn och kort fakta om er byggnad. Skylten ska vara med på utställningen.

Kommentarer

Populära inlägg